پرتوی از اسمان

سبک زندگی انسانی اسلامی از منظر ایات و روایات

سبک زندگی انسانی اسلامی از منظر ایات و روایات

لطقا در نشر و گسترش این مطالب ما را یاری کنید

نویسندگان
پیوندها

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

گر در طلب منزل جانی، جانی     گر در طلب لقمه نانی، نانی

این نکته رمز اگر بدانی، دانی:    هرچیز که در جُستن آنی، آنی

خاطره ای است از علامه جعفری در مجمعی از جامعه شناسان در کشور دانمارک که موضوع مجمع در مورد ارزش انسان بوده، طبق نقل ازعلامه جعفری بعد از طرح این مسئله که هر چیزی ملاک و معیاری برای ارزش گذاری دارد که مثلا معیار ارزش طلا وزن و عیار آن است معیار ارزش بنزین مقدار و کیفیت و ...

اصل سوال در این جمع جامعه شناسان این بوده که معیار ارزش انسان به چیست؟
در این مجمع بعد از سخنرانی دانشمندان جامعه شناسی از هر کشور نوبت به علامه جعفری می رسد, ایشان یک ملاک و معیار جدید ارائه می دهد که اگر می خواهید بدانید ارزش واقعی یک انسان چقدر است ببیند به چه چیزی علاقه دارد و عشق می ورزد
به عبارت ساده تر ملاک و معیار ارزش انسان دغدغه های فکری و دل مشغولی های ذهنی اوست.
با ارائه این ملاک ساده و گویا از طرف علامه جعفری افراد حاضر در جلسه به مدت چند دقیقه از جای خود بلند شده و برای ایشان کف می زنند که علامه در جواب این تشویق حضار با صراحت و صداقت خاصی که داشتند گفتند دوستان این حرف خودم نیست این حرف مولایمان علی بن ابیطالب علیه السلام است که فرموده :
«قِیمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ» یعنی ارزش هر کسی به همان چیزی است که به آن علاقه مند است.

فردی که دغدغه و دل مشغولیش به یک آپارتمان یا یک ماشین یا یک وسیله است ارزشش به اندازه قیمت آن ماشین یا آپارتمان است

کسی که دغدغه و مشغولیت و محبوبش خداوند است ارزشش به اندازه خداست , چه این که به قول مولانا که شعرش در ابتدای نوشتار آمد که بنده آنی که در بند آنی .

با رصد شبکه های اجتماعی مجاز و معتبر (کانالها و گروههای غیر مجاز را کاری نداریم) که به یک معنا انعکاس افکار و دغدغه های یک ملت است در چند شب مانده به شب اول زمستان که به اصطلاح به شب یلدا معروف است و دغدغه های هندوانه و آجیل شب عید و ... با توجه به مقدمه ای ذکر کردم انسان را مقداری به فکر و تامل وا می دارد

چه شده است جامعه اسلامی امروز ما را؟
چه قدر دیده ها کم سو شده. در جامعه اسلامی با مقیاس جهانی که دغدغه اش حفظ فرهنگ شبی یلدایی است آیا امید ساختن فرهنگی که نوید روز روشن آن هم در مقیاس جهانی باشد می رود؟

باور کنید بحث صله رحم و... نیست , اینها را شبهای دیگر و حتی همین شب چله هم انجام دهی مشکلی ندارد، صحبت از هدف شدن آجیل شب چله و... بجای اهداف بزرگ انسانی است که فقط در سایه سار آموزه های اصیل اسلامی رشد و نمو پیدا کرده و محصول می دهد.

بیماری های لاعلاج , سیل و زلزله و ... اگر چه هولناک و دلهره آور هستند و اما هولناکتر از اینها موقعی است که انسان این موجود گرانبهای الهی دغدغه اش به شکم و شهوت و ... شب یلدا و فوتبال, مشغول شده و سرمایه الهی اش را از دست بدهد و مصداق خسرانی شود که خداوند متعال در آیه 2 سوره والعصر به آن هشدار داده است؛ «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی‏ خُسْر»

همه انسانها تاکید می شود همه در خسران هستند ( خسران و خسارت در زبان عربی به کسی می گویند که سرمایه اش را ببازد ) مگر کسانی که ایمان و عمل صالح انجام دهند و ...

اما چه می شود کرد امروز به زندگی چسبیده ایم و زرد و سرخ های دنیا فعلا چنان به خودمان مشغولمان کرده که خبر از گردنه های سخت فردا نیست. 
«وَ ما أَدْراکَ مَا الْعَقَبَةُ» آیه 12 سوره بلد یعنی و تو چه مى‏دانى آن گردنه سخت چیست؟

 


۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۶ ، ۱۵:۱۱
جعفری


مبارزه بی امان با بت پرستان حجاز و غرس نهال اسلام به قدری نیازمند نیرو و انرژی بود که خداوند چاره کار را در به میدان آوردن بزرگترین مخلوقش دید , چه اینکه جوش دادن و مچ کردن برنامه فوق عظیم اسلام با اعراب بادیه نشین نیازمند توان و نیرویی بوده فوق تصور بشر، که فقط صاحب خلق عظیم می توانست از پس این برنامه سربلند بیرون بیاید.

تز بت پرستی که تا الان فقط به جنبه نادانی بت پرستانش اشاره شده و کمتر به جنبه منفعت طلبانی که پشت پرده بت پرستی به جاه و مقام و منزلتی رسیده بودند مثل ابوسفیانها پرداخته شده است. که چنان در برابر پیام آور الهی مقاومت می کردند که 23 سال عمر رحمت للعالمین صرف زدودن تاریکی ها و جهل های این ریشه های شجره ملعونه شد.

اگر چه نیروی پیامبر (ص) صرف کشت نهال اسلام ناب در خشک‌زار جزیرةالعرب مصروف گشت اما خداوند متعال برای او وزیرانی قرار داده بود تا ادامه کار خاتم الانبیاء را پی گیری کرده تا این نهال نورس به شجره طیبه کامل بدل گردد.

در میان این وزیران نقش امام صادق علیه السلام در نشر و ترویج معارف ناب اسلامی که بعد از حکومت چندین ساله شجره ملعونه (بنی امیه) آمیخته شده بود با اسرائیلیات, بسیار حائز اهمیت بود

چه اینکه بت پرستان مدرن امروز و بت تراشها و بت سازان پشت پرده قرن 21 با قدرتهای نظامی نامشروع و اقتصادی حرام و آغتشه به خون هزاران انسان بی گناه در صدد تحمیل هژمونی (برتری اقتصادی, فرهنگی, گفتمانی, نظامی...) بر سایر ملل جهان هستند و در این راه از هیچ جنایت و خیانتی علیه بشریت اباء ندارند.

برای مقابله با این هژمونی کفار و مشرکین تنها و تنها معارف امام جعفر صادق علیه السلام کارساز و کارگشاست
اما متاسفانه تنبلی و فشلی و بی برنامگی متولیان این امور کار را برای امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف بسیار سخت کرده, و ایشان بسان جد بزرگوارشان امروز با بت پرستان و کفار بسیار بدتر از ابوسفیان و ابوجهل ها و عکرمه ها  و از طرفی  با منافقین صدها برابر حیله گر تر و پست تر از معاویه و عمرو عاص ها دست پنجه نرم می کند.

اینجاست که وظیفه عمارهای روزگار دو چندان می شود, چه اینکه الان علی زمان (صاحب العصرعج) یعنی میراث دارد خاتم الانبیاء و امام جعفر صادق در صفینی بسیار دشوارتر از زمان علی بن ابیطالب علیه السلام  شمشیر می زند.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۶ ، ۱۶:۳۳
جعفری

رسانه های خبری اعم از گفتاری, شنیداری, صوتی وتصویری با آب و تاب و به یک دفعه پر می شود از اخبار قرعه کشی جام جهانی, وتحلیل‌ها و ...
بطوری که به دغدغه واقعی در حد دغدغه های اقتصادی یا فرهنگی و تازه بعد از آن شروع به تحلیل و تجزیه نتیجه قرعه و ...
در این میان از همه اقشار جامعه هستند, مردم عادی, تحصیل کرده, و...

اما سوال اساسی این است, از لحاظ ماهیت چه فرقی است بین خاله بازی بچه‌ها و بازی فوتبال؟؟؟

جوابش واضح است بازی برای بچه یک امری طبیعی وحتی لازم است , بطوری که بازی برای بچه یکی از ابزارهای مهم تربیتی و رشد بچه است

اما بازی بزرگترها آن هم با این همه هیاهو برای چیست؟؟؟

این نوزاد (فوتبال) متولد شده از افکار لیبرالیسم منقطع از توحید و معاد که همه چیز را در دنیا می بیند, پای به جهان نهاده و امروزه از ظرفیت وجودی آن غرب وحشی دیروز و جهان خوار امروز چه استفاده‌ها که نمی‌کند.

وقتی این سطور را می نویسم , حقیقتا دردی دلم را می فشرد وقتی می بینم از همه اقشار حتی بعضی متفکران دانشگاهی, طلاب و ... گرفتار این تار عنکبوت بافته شده توسط یهود و نصاری شده‌اند.

جام جهانی فوتبالی که امروز بهترین پوششی است برای اجرای برنامه‌های امثال گروه بیلدربرگ (Bilderber Group) یا همان فراماسونهای سابق , مجمعی متشکل از تصمیم گیران کله گنده جهانی که سالی یک بار نشستی سری برگزار می کنند.تا هر چهار سال یک بار در پی هیاهوهای کودکانه جامعه جهانی و مشغول کردن مردم به آن, بی سر و صدا به اهداف پشت پرده خود برسند.

نمونه واضح آن همین جام جهانی سابق یعنی سال 2014بود که خبر اول جهان مربوط شده بود به گاز گرفتن سوراز بازیکن تیم اروگوئه این در حالی بود که باریکه غزه در آتش اسرائیل می سوخت و یهودیان صهیونیست مردم مسلمان و بی دفاع غزه را سلاخی می کردند.

درد جانکاه آنجاست که انسان می‌بیند یک عده مسلمان با پشت وانه عظیم معارف الهی, دنباله رو یک عده مشرک شده‌اند که بفرموده قرآن اکثرشان از عقل تهی اند.
«وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ نَزَّلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ مَوْتِها لَیَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُونَ»
ترجمه: و اگر از آنان بپرسى: «چه کسى از آسمان، آبى فروفرستاده و زمین را پس از مرگش به وسیله آن زنده گردانیده است؟» حتماً خواهند گفت: «اللَّه.» بگو: «ستایش از آنِ خداست با این همه، بیشترشان نمى‏اندیشند.

اگر چه می‌دانم کسانی که گرفتار این تار عنکبوت بافته شده توسط صهیونیسم مسیحی و یهودی‌اند‌ بخاطر ارضای دل خود هم شده این مطالب را نوعی توهم می دانند, که البته اگر مقداری انسان عقل خود را بکار بگیرد معلوم می‌شود توهم است یا واقعیت, اما این مطالب را نوشتم تا اگر بعدا تاریخ در مورد این قضایا قضاوت کرد, اینگونه نباشد برای همه یکسان قضاوت کند, بلکه بداند بودند کسانی که این مطالب را می‌گفتند اما در میان هیاهو‌هایی برای هیچ, این صدا بجایی نمی‌رسید.

 

 

۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۱ آذر ۹۶ ، ۰۷:۰۶
جعفری

با نگاهی اجمالی به دوران زندگانی ائمه معصومین علیهم السلام در دوران بنی العباس و مقایسه عملکرد و شرائط این خاندان شوم با شرائط و عملکرد خاندان شوم‌تر از قبلشان یعنی بنی امیه شاید بتوان گفت، بنی العباس از انگیزه‌های کینه‌ای در برخود با ائمه علیهم السلام کمتر برخوردار بودند.
بلکه اصولا قیام بنی العباس (اگر چه حقیقت نداشت) به طرفداری از اهل بیت علیهم السلام آغاز شد، و در مجامع عمومی و خصوصی از ائمه به عنوان پسر عمویشان یاد می کردند بخلاف بنی امیه که هیچ قرابتی با اهل بیت علیهم السلام نداشتند و دشمنی آنها با ائمه علیهم السلام از روی حقد و کینه ذاتی بود که با ائمه علیهم السلام داشتند.

اما سوالی که مطرح است این است که چرا بنی العباس نیز (با توصیفاتی که عرض شد) مثل بنی امیه دستشان آغشته به خون ائمه اطهار علیهم السلام شد؟

جوابی که این سوال دارد از آنجا حائز اهمیت است که الان نیز همان علت یکی از دلائل اصلی غیبت امام زمان عج می باشد. یعنی حاکمیت سیستمی که مصلحت در آن کشت امام علیه السلام است.
با سیستم حکومت کشورهای دیگری که به مقوله مهدویت و انتظار منجی به معنایی که شیعه به آن اعتقاد دارد کاری نداریم، چرا که اینها اصولا از اینگونه بحث خارج هستند.

اما با نگاهی به درون کشور خود، جایی که نظام ولایت فقیه حاکم است، که به عنوان ماکتی بسیار کوچک از حکومت جهانی مهدوی عمل می کند. تا تجربه و مهارت‌های لازم برای تشکیل سازه اصلی حکومت مهدوی فراهم شود.
و امت اسلامی  کم کم به عیب و ایرادهای کار خودشان در نحوه تعامل و برخورد با این حکومت پی برده و از طرفی باعث غربال انسان‌های خالص از کسانی که شیشه خورده دارند، بشود.
که با بررسی اجمالی تاریخ انقلاب تا به امروز می توان دست های پیدا و پنهانی یافت که در سیستم حکومت ولایت فقیه حتی در رده های بالا دارای افکار و منشی هستند که اگر تفکر آنان بر کل نظام انقلاب حاکم شود، سیستم حکومتی را به جهتی سوق می دادند که در آن سیستم هیچ جایی برای ولایت فقیه نیست، چه رسد به دولتی که زمینه ساز ظهور امام زمان عج باشد.

به عنوان نمونه طرح شورای رهبری بعد از رحلت امام خمینی قدس سره به‌ جای ولی فقیه از آن نمونه است.
به عبارتی ساده تر حاصل این تفکر مأمونی این است که اگر بتواند تمام جنبه های حکومت انقلاب اسلامی را بدست بگیرد ، ولی فقیه را به مسلخ می برد.
و این دقیقا همان فکری است که مأمون داشت و نتوانست حیات امام رضا علیه السلام را تحمل کند، در حالی که امام رضا علیه السلام کاری به کار حکومت نداشت، و قصد یا تصمیمی برای قیام نداشت، اما سیستم حکومت مامونی طوری بود که چاره ای جز شهادت امام رضا علیه السلام نداشت.

الان هم تا انقلاب از وجود این افراد در لایه های مختلف حکومتی پاکسازی نشود نه تنها زمینه برای ظهور ایجاد نمی‌شود، بلکه اگر فرضا هم امام علیه السلام ظهور کند، این افراد و سیستمشان مانند بنی العباس امام را به مسلخ می‌برند.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آذر ۹۶ ، ۱۷:۳۶
جعفری