پرتوی از اسمان

سبک زندگی انسانی اسلامی از منظر ایات و روایات

سبک زندگی انسانی اسلامی از منظر ایات و روایات

لطقا در نشر و گسترش این مطالب ما را یاری کنید

نویسندگان
پیوندها

توبه شرابخوار

شنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۲۴ ق.ظ

مرحوم ایت الله دستغیب در کتاب خود یکی از گناهان بسیار بزرگ الاهی را نا امیدی از رحمت خدا می داند . یعنی اگر کسی فکر کرد که دیگر خدا او را نمی بخشد ، می توان گفت : گناه این جمله او از همه گناهانش بالاتر بوده است .
روزی جوانی مست در گوچه ها در حال گذر کردن بود که ناگهان از دور چشمش به امام کاظم می افتد . عرق خجالت بر پیشانیش می نشیند .... به نظر شما امام کاظم چه رفتاری با او می کند ؟؟؟

 

خداوند تبارک و تعالی هر چند هم که گناهان انسان سنگین باشد باز به او توجه می کند و دست او را می گیرد .

خدا از پدر و مادر هم به انسان مهربان تر است . مادری را تصور کنید که فرزندش دائما او را اذیت می کند و به او زخم زبان می زند و بعد ها در کار خلاف می افتد و به زندان می رود ، این مادر با این که می داند فرزندش خلاف کار است و هیچ خوبی به او نکرده است اما باز هم او را دوست دارد و برای او دعا می کند و دوست دارد که فرزندش خوب شود و به راه راست بیاید . این حال یک مادر است . اما محبت خدا به انسان چندین برابر از محبت مادر بالا تر است ، فلذا اگر بنده اش به راه خلاف بیفتد او دائما دوست دارد که بنده اش از این گناه بر گردد و به درگاه الاهی توبه کند .

روایت بسیار عجیبی است . وجود نازنین امام صادق می فرمایند :

لو یعلم المدبرون عنّی کیف انتظاری لهم و رفقی بهم و شوقی إلى ترک معاصیهم لماتوا شوقا إلیّ و تقطّعت أوصالهم من محبّتی (1)

اگر آنهایی که به من پشت کرده ‌اند می‌ دانستند که من چگونه منتظر و مشتاق آمدن آنها هستم، از این شوق جان می‌ دادند .

این روایت ها را فقط افرادی که طعم عشق را چشیده اند می توانند خوب درک کنند . باید عاشق شده باشی تا بفهمی اگر از دور عشق خود را ببینی چگونه قلبت به تپش در می اید ، اگر صدای او را بشنوی چه حالی به تو دست می دهد و اگر مدتی او را نبینی چه احساس دلتنگی به تو دست می دهد .

حال خدا می فرماید انهایی که گناه کرده اند و از در خانه من دور شده اند اگر بدانند من چگونه انتظار انها را می کشم و چه علاقه ای به انها دارم و چقدر دوست دارم که از ان گناهان دست برداشته و به سمت من بیایند از شوق می میرند .

اگر بدانی که خدا چقدر عاشق توست و منتظر امدنت از شوق و از عشق می مردی . خدای کریم این گونه عاشق ماست و منتظر امدن ما ، اما ما چگونه ؟

خدا در قران می فرماید :

إِنَّ اَللَّهَ یُحِبُّ اَلتَّوَّابِینَ وَ یُحِبُّ اَلْمُتَطَهِّرِینَ‏   (2)

خداوند توبه‏ کاران و پاکیزگان را دوست می‏دارد .

تواب یعنی کسی که خیلی توبه می کند . از دستش در می رود و گناهی انجام می دهد اما از رحت خدا نا امید نمی شود و توبه می کند و باز اگر دوباره به گناهی مبتلا شد باز بر می گردد و توبه می کند . خدا می گوید من این گونه افراد را دوست دارم که هیچ وقت از رحمت من نا امید نشوند و اگر مبتلا به گناه شدند باز برگردند .

شیطان در این مواقع به وسوسه انسان می پردازد و به او می گوید که کار تو دیگر تمام شده است و توبه تو دیگر پذیرفته نیست ، خدا دیگر تو را دوست ندارد و با این وسوسه ها انسان را از خدا دور می کند و به قعر جهنم می کشد .

داستانی است شنیدنی . نقل شده است روزی جوانی مست در گوچه ها در حال گذر کردن بود که ناگهان از دور چشمش به امام کاظم می افتد . عرق خجالت بر پیشانیش می نشیند و راه خود را کج می کند تا چشمش به چشم امامش در این حال نیفتد . اما امام کاظم او را از دور می بیند و به دنبال او به راه می افتد تا این که به او می رسید . فکر می کنید امام کاظم چه عکس العملی در مقابل او نشان می دهد ؟ ایا به او تندی کرد و یا او را توبیخ می نماید ؟ خیر . امام مظهر مهربانی خداست ، دستی بر شانه او گذاشت و به او گفت : ای جوان حتی در بد ترین حالت گناه هم که باشی از ما روی گردانی نکن .

یعنی ای جوان ان وقت که خوب هستی بسیار عالیست ، اما ان وقت که به گناه افتادی ان وقت بیشتر احتیاج به ما دارید و بیشتر در خانه ما بیایید و از ما کمک بگیرید.

حواسمان را جمع کنیم تا خدای نکرده بعد از انجام گناه ، به گناه بالاتری مبتلا نشویم ، چرا که نا امیدی از رحمت خدا یکی از بزرگ ترین گناهان الاهی است و شاید گناهش از خوردن مشروبات الکلی هم بالا تر باشد .

در مورد شراب خوری و می گساری هم روایات جالبی نقل شده است که هر انسان پاک سرشت را به تفکر وا می دارد که خدا منتظر است که من خوب شوم و من را وارد بهشت کند . خیلی بی انصافی است که با این حال باز از در خانه خدا دور شده و به سمت شیطان حرکت کنیم .

امام صادق می فرمایند :

مَنْ‏ تَرَکَ‏ الْخَمْرَ لِغَیْرِ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ سَقَاهُ اللَّهُ مِنَ الرَّحِیقِ الْمَخْتُومِ‏  قَالَ قُلْتُ فَیَتْرُکُهُ لِغَیْرِ وَجْهِ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ صِیَانَةً لِنَفْسِهِ. (3)

هر که برای غیر خدا میگساری را رها کند خداوند او را از شراب خالص و مهر شده ( بهشت ) سیراب می کند .

راوی پرسید : برای غیر خدا ؟

حضرت فرمودند : اری ، به خدا قسم ، ( حتی اگر ) برای حفظ سلامتی خودش باشد .

پس اگر می خواهی هم دنیا و هم اخرتت را به دست بیاوی به توصیه های خدا گوش کن تا هیچ گونه ضرری نکنی.

 

 

 (1)المحجةالبیضاء/مرحوم فیض کاشانی/9/62/ (بیان معنى الشوق إلى الله عز و جل) .....ص:62

(2) سوره بقره ایه 222

(3) الکافی (ط - الإسلامیة) / ج‏6 / 430 / باب النوادر ..... ص : 428


مطالب مرتبط

نظرات  (۲)

با سلام لطفا آدرس روایت آقا موسی بن حعفر علیهما السلام را اعلام کتید،ممنون

بسیار بسیار عالیست التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی