پرتوی از اسمان

سبک زندگی انسانی اسلامی از منظر ایات و روایات

سبک زندگی انسانی اسلامی از منظر ایات و روایات

لطقا در نشر و گسترش این مطالب ما را یاری کنید

نویسندگان
پیوندها

ضرر های شراب از منظر طب اسلامی

شنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۰۶ ق.ظ

ایا اسلام برای حرام کردن مشروبات الکلی دلیلی دارد ؟ منفعت ها و ضرر های این مایع که منجر به حرمت ان شده است چیست ؟

در تمام دنیا برای تنظیم قانون به مصالح و مفاسد کلی نگاه می شود و سپس قانون تنظیم می شود . هنگامی که چیزی منفعتش برای مردم جامعه فراوان باشد ان را لازم الاجرا می کنند و اگر امری ضرر و مفاسدش زیاد باشد ان را ممنوع می کنند و برای ان مجازات تعیین می کنند ، هر چند که منافعی هم در کنار ان ضرر های فراوان وجود داشته باشد . در اسلام نیز برای تعیین احکام اسلامی به مصالح و مفاسد کلی نگاه شده است .

محمد ابن سنان در نامه ای به امام رضا علیه السلام  می نویسد که مردم مکه فکر می کنند انچه اسلام حرام یا حلال کرده است تعبد محض بیشتر نیست و دستورات اسلام بدون دلیل است .

امام رضا در جواب می نویسد : اگر مردم مکه این گونه فکر می کنند بسیار گمراه شده انند وضرر اشکاری متوجه انها شده است . اگر دستورات اسلام تعبد محض بود و خداوند حکیم بدون دلیل و برهان چیزی را حلال یا حرام می نمود ، باید حضرت حق تعالی بر عکس دستور می داد  به طوری که چیز های حلال را حرام و کارهای حرام را حلال می کرد و مردم را تعبدا مجبور به ترک نماز و روزه و انجام دادن سرقت و روابط نامشروع می کرد در حالی که چنین نیست .

در ادامه امام رضا می فرمایند :

( إِنَّا وَجَدْنَا کُلَّ مَا أَحَلَّ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فَفِیهِ صَلَاحُ الْعِبَادِ وَ بَقَاؤُهُمْ وَ لَهُمْ إِلَیْهِ الْحَاجَةُ الَّتِی لَا یَسْتَغْنُونَ عَنْهَا وَ وَجَدْنَا الْمُحَرَّمَ مِنَ الْأَشْیَاءِ لَا حَاجَةَ بِالْعِبَادِ إِلَیْهِ وَ وَجَدْنَاهُ مُفْسِداً دَاعِیاً الْفَنَاءَ وَ الْهَلَاکَ .)

ما اطلاع کامل داریم و می دانیم که انچه را خداوند تبارک و تعالی حلال کره صلاح و سعادت مردم در ان نهفته و بقاء و دوام جامعه به ان چیزهای حلال بستگی دارد و مردم به ان اشیاء حلال نیاز دارند و از انها بی نیاز نخواهند شد و اما چیز های حرام سبب فساد جامعه خواهند شد و مردم را به طرف نابودی و هلاکت می کشاند .

ما احکام الاهی را این گونه دیدیم که در حال اضطرار به خوردن بعضی از محرمات اجازه داده شده است ، مثل این که کسی در حال گرسنگی در حال مردن باشد ، برای نجات او به اندازه ای که نمیرد اسلام خوردن حرام را اجازه داده است . چرا که در ان وقت مصلحت در خوردن ان چیز حرام است . و با این کار خود ، مرگ را از خود دور کرده است .

فَکَیْفَ إِنَّ الدَّلِیلَ عَلَى أَنَّهُ لَمْ یُحِلَّ إِلَّا لِمَا فِیهِ مِنَ الْمَصْلَحَةِ لِلْأَبْدَانِ وَ حَرَّمَ مَا حَرَّمَ لِمَا فِیهِ مِنَ الْفَسَادِ

چگونه احکام اسلام بدون دلیل باشد در حالی که خداوند حکیم چیزی را حلال نکرده مگر انکه به مصلحت انسان و برای بدن او مفید بوده و حرام کرده انچه را حرام شده به خاطر انکه در شیء حرام فساد و ضرر وجود دارد . (1)

حال لازم است دلایل طبی که اهل بیت برای حرمت مشروبات الکلی بیان کرده اند را ذکر کنیم تا کاملا ثابت گردد که اسلام بدون مصلحت هیچ چیزی را حرام یا حلال نکرده ، و در بحث حاضر برای حرمت ان دلائلی داشته است .

ابتدا تیتر مضراتی که در روایات برای شراب ذکر شده است را بیان می کنیم و بعد اصل روایات را ذکر می نماییم .

مشروبات الکلی سبب ایجاد اختلالات و امراض

1-ایجاد لرزه در بدن ( پیری زود رس ) .

2-از بین رفتن طراوت و زیبایی صورت و چروک شدن و تیره شدن ان . ( سیمای مومنین از او گرفته می شود ) امروزه هر کس به طور غالبی می تواند از روی چهره مومن بودن و یا فاسق بودن فرد را تشخیص دهد و این نیست مگر به خاطر سیمایی که خدا به مومنین می دهد و در مقابل چهره فساق و شراب خوار را به گونه ای تغییر می دهد که فاقد این نورانیت و معنویت باشد .

3-موجب قساوت قلب می شود ، و قساوت قلب خود دلیل ابتلا به مرض های روحی روانی فراوانی است .

4-سبب فساد می شود . مردم ان زمان علت خیلی از بیماری ها و نام خیلی از انها را نمی دانستند و اهل بیت هم به خاطر ان که انها قدرت درک این مسائل را نداشتند تعبیر به فساد می کردند تا به فهم انها نزدیک تر باشد .

5-موجب ایجاد تغییر و تحول در عقل می گردد . منظور این است که هم شامل تغییر و تحول موقت عقل می شود و هم شامل تغییر و تحول دائمی عقل می گردد.

6-موجب مرگ می شود . مخصوصا اگر مریض برای درمان از ان استفاده کند. (2)

 

اکنون روایات را به طور کامل بیان می کنیم تا از انها استفاده کافی برده شود .

1-مفضل یکی از شاگردان ممتاز امام صادق می فرماید : از امام صادق سوال کردم که خدا بری چه شراب را حرام کرده است ؟

لِمَ حَرَّمَ‏ اللَّهُ‏ الْخَمْرَ قَالَ حَرَّمَ‏ اللَّهُ‏ الْخَمْرَ لِفِعْلِهَا وَ فَسَادِهَا لِأَنَّ مُدْمِنَ الْخَمْرِ تُورِثُهُ الِارْتِعَاشَ وَ تَذْهَبُ بِنُورِهِ وَ تَهْدِمُ مُرُوَّتَهُ وَ تَحْمِلُهُ عَلَى أَنْ یَجْتَرِئَ عَلَى ارْتِکَابِ الْمَحَارِمِ وَ سَفْکِ الدِّمَاءِ وَ رُکُوبِ الزِّنَا وَ لَا یُؤْمَنُ إِذَا سَکِرَ أَنْ یَثِبَ عَلَى حَرَمِهِ وَ لَا یَعْقِلُ ذَلِکَ وَ لَا یَزِیدُ شَارِبَهَا إِلَّا کُلَّ شَرٍّ. (3)

حضرت می فرمایند : خدا شراب را حرام کرد به خاطر بلائی که شراب بر سر انسان می اورد و به خاطر فساد ان . چرا که فردی که عادت به خوردن شراب پیدا کند بدنش دچار لرزه می شود و نور صورتش از بین می رود و مروتش نابود می شود و کارش به جایی می رسد که حتی جرئت پیدا می کند که با محارم خود هم بستر شود و خون ریزی کند و مبتلا به زنا شود .

2-در روایت دیگر این گونه بیان شده است که

وَ أَمَّا الْخَمْرُ فَإِنَّهُ حَرَّمَهَا لِفِعْلِهَا وَ فَسَادِهَا ثُمَّ قَالَ إِنَّ مُدْمِنَ الْخَمْرِ کَعَابِدِ وَثَنٍ وَ یُورِثُهُ‏ الِارْتِعَاشَ‏ وَ یَهْدِمُ مُرُوءَتَهُ وَ یَحْمِلُهُ عَلَى أَنْ یَجْسُرَ عَلَى الْمَحَارِمِ مِنْ سَفْکِ الدِّمَاءِ وَ رُکُوبِ الزِّنَا حَتَّى لَا یُؤْمَنَ إِذَا سَکِرَ أَنْ یَثِبَ عَلَى حَرَمِهِ وَ هُوَ لَا یَعْقِلُ ذَلِکَ‏  وَ الْخَمْرُ لَا یَزِیدُ شَارِبَهَا إِلَّا کُلَّ شَرٍّ . (4)

اما علت حرمت شراب فعل و فساد این معایع بوده است . چرا که فرد که عادت به خوردن شراب پیدا کند مانند کسی است که بت را می پرستد و بدنش دچار لرزش می شود و مروتش از بین می رود و کارش به جایی می رسد که حتی جرئت پیدا می کند که با محارم خود هم بستر شود و خون ریزی کند و مبتلا به زنا شود ..... و شراب چیزی جز شر برای شارب خود ندارد .

3-مام رضا علیه السلام می فرمایند :

وَ قَالَ ع: وَ الْخَمْرُ تُورِثُ انْفِسَادَ الْقَلْبِ وَ یُسَوِّدُ الْأَسْنَانَ‏ وَ یُبْخِرُ الْفَمَ وَ یُبَعِّدُ مِنَ اللَّهِ وَ یُقَرِّبُ مِنْ سَخَطِهِ وَ هُوَ مِنْ شَرَابِ إِبْلِیس‏ . (5)

شراب موجب میشود که قلب فاسد شود و دندان ها سیاه گردد و دهان بد بو شود و فرد از خدا دور شود و به عذاب الهی نزدیک گردد و این مایع اشامیدنی شیطان است .

4-امام صادق در روایتی به ابی بصیر می فرمایند :

الْمُضْطَرُّ لَا یَشْرَبِ‏ الْخَمْرَ لِأَنَّهَا لَا تَزِیدُهُ إِلَّا شَرّاً وَ لِأَنَّهُ إِنْ شَرِبَهَا قَتَلَتْهُ فَلَا یَشْرَبْ مِنْهَا قَطْرَةً . (6)

کسی به خاطر درمان مریضی اش به شراب لب نزند , چرا که خوردن شراب چیزی جز شر به او نخواهد رساند . و اگر شراب را در حال مریضی بخورد نزدیک است که شراب ان فرد را بکشد .پس حتی یک قطره هم از ان نخورد .

 

1-علل الشرائع ؛ ج‏2 ؛ ص592

2-دراسه فی طب الرسول المصطفی ج 1 ، صفحه 127-128 ، ( کتاب ترجمه شده و مقداری به ان اضافه است .)

3-علل الشرائع ؛ ج‏2 ؛ ص476

4-من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص346

5-مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏17 ؛ ص46

6-(علل الشرائع ؛ ج‏2 ؛ ص478 )


مطالب مرتبط

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی