پرتوی از اسمان

سبک زندگی انسانی اسلامی از منظر ایات و روایات

سبک زندگی انسانی اسلامی از منظر ایات و روایات

لطقا در نشر و گسترش این مطالب ما را یاری کنید

نویسندگان
پیوندها

تفاوت تربیت دختر و پسر

شنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۲۱ ق.ظ

انچه اسلام از ما می خواهد نه زن سالاری است و نه مرد سالاری بلکه هر کس باید در جایگاه خودش قرار بگیرد و تربیت شود .ان چیزی که در نظام خانواده مطرح است این است که پسر ها را باید برای کار در بیرون خانه و مدیریت خانواده تربیت کرد و دختر ها را برای ایفای نقش مادری و مدیریت خانه ، و این مهم امری اتفاقی نیست که خود به خود ایجاد شود ، بلکه احتیاج به یک سری قوانین و مقرراتی دارد تا به بهترین نحو در فرزند ما شکل بگیرد .

 یکی از نکاتی که در تربیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است این است که باید دختر ها را دختر تربیت کرد و پسر ها را پسر

از جمله مشکلاتی که بعد ها ممکن است دامن گیر فرزندانمان شود این است که دختر ما پسرانه تربیت شود و پسر ما دخترانه . فلذاست که گفته میشود جنسیت نیاز به پرورش دارد و تربیت هم یعنی شکوفائی استعداد های بالقوه . یعنی برای ایجاد تربیت مناسب در فرزندانمان باید ویژگی های مثبت پسر و یا دختر را بشناسیم و ان ها را در فرزند خود احیاء و تقویت نمائیم .

شاید بشود گفت که صد ها تفاوت روحی بین دختر و پسر وجود دارد که انها را برای تربیت متمایز می کند .

اگر بخواهیم روحیات زنانه و مردانه در هر جنسیت به طور صحیح و کافی وجود داشته باشد بهترین دوران برای پرورش ان دوران کودکی است .

بسیاری از مشکلات خانواده ها به خاطر همین است که مثلا زن روحیه زنانه ندارد . در این حالت هم شوهرش اسیب می بیند و نیاز هایش تامین نمی شود و هم این که این زن نمی تواند به خوبی نقش مادری را برای فرزندانش ایفا کند . مرد هم به همن صورت است ، نه می تواند شوهر خوبی برای همسرش باشد و نه این که پدر خوبی برای فرزندانش بشود .

حال سوال اینجاست که چگونه باید فرزندمان را صحیح تربیت کنیم ؟

اولین قدم این است که ویژگی های دختر و پسر را دقیق بشناسیم .

ما در هر نوشتار به چند مورد از این ویژکی های متفاوت می پردازیم .

دختر ها در کار های خود ظرافت کاری زیادی دارند اما بلعکس پسر ها ظرافت رفتاری ندارند .

فلذا باید در بازی های بچه ها توجه کنیم . دختر ها باید بازی هایشان همراه با ظرافت باشد و بلعکس بازی پسر ها بدون ظرافت باید انتخاب شود. هنگامی که در روایات از ورزش های مردانه و پسرانه صحبت می شود توصیه می شود که به پسر ها اسب سواری و تیر اندازی اموزش داده شود .

چون بازی های بچه ها روحیه و شخصیت انها را تشکیل می دهد فلذا بسیار مهم است که فرزند ما به چه بازی مشغول می شود . این است که می بینید معمولا دختر ها دوست دارند عروسک به دست بگیرند و ان را بخوابانند و به همه بگوید سکوت کنید تا عروسکم بخوابد ، بعد بروند و اشپزی کنند تا هنگامی که عروسکشان بیدار شد به او غذا بدهد . اما بر خلاف این روحیه پسر دوست دارد بدود ، شلوغ کند ، بپرد و .... و هیچ ظرافتی در کار او وجود ندارد .

این روحیه به طور کلی در فرزندان وجود دارد اما گاهی عوامل محیطی باعث می شود که پسر و یا دختر این روحیه را از دست بدهد و روحیه مخالف پیدا کند . این پدر و مادر هستند که باید مراقبت کنند و نگذارند که روحیه مورد نیاز فرزندشان از انها سلب شود .

ادامه دارد .....

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی