پرتوی از اسمان

سبک زندگی انسانی اسلامی از منظر ایات و روایات

سبک زندگی انسانی اسلامی از منظر ایات و روایات

لطقا در نشر و گسترش این مطالب ما را یاری کنید

نویسندگان
پیوندها

ملاک های تربیت دختر 2

يكشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷ ب.ظ

تفاوت های فراوانی بین پسر و دختر وجود دارد . این امر موجب می گردد تا پدر و مادر برای تربیت صحیح فرزندان خود متفاوت عمل کنند تا بتوانند نتیجه بهتری از تربیت فرزندانشان بگیرند . در این نوشتار نیز به چند مورد از اختلافات جنسیتی دختر و پسر می پردازیم .

1-دختر ها بیشتر نیاز به محبت دارند و محبت پذیر تر هستند . دختر ها بنده محبت هستند فلذا نیاز به محبت در این جنس بیشتر است . یکی از بهترین مدل های تربیتی که تاثیر بسیار زیادی در رشد فرزند می گذارد ، تربیت بر اساس محبت است . به جنس دختر باید بیشتر محبت شود ، این به ان معنا نیست که به پسر محبت نشود ، بلکه معنا این است که به دختر توجه ویژه تری شود . وجود نازنین امام صادق در روایتی می فرمایند زن ریحانه است . ریحانه یعنی گل ، همان گونه که گل زیباست اما لطیف و حساس هم هست و حضرت به همین نکته اشاره می فرمایند : ( فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ‏ بِقَهْرَمَانَة )  (1)

البته باید به این نکته هم توجه شود که محبت فقط به این نیست که قربان صدقه فرزندمان برویم و یا این که جملات عاطفی به او بگوییم ، بلکه محبت ریشه در رفتار دارد . در روایات هم این گونه مثال زنده شده است که اگر پدری همراه با هدیه وارد منزل شد ، در صورتی که دو فرزند پسر و دختر داشته باشد ، ابتدا هدیه را به دختر خود بدهد و بعد ان را به پسر عطا نماید .

این روایت یک مثال ایت و ان را باید در همه زمینه ها جاری کرد . مثلا اگر پدر هنگام به خانه امدن بستنی خریده باشد ابتدا ان را به دختر بدهد و بعد به پسر . دلیل این امر هم ان است که عمق پذیریش محبت در دختر ها بالاتر است و در اینده هم بهتر می تواند ان را انتقال دهد چرا که در خانواده محور عاطفه و محبت مادر است .

2-دختر ها با حرف زدن ارامش می گیرند و دراین دوران باید به انها اموزش دهمیم که قشنگ صحبت کنند و از الفاظ زیبا استفاده نمایند و با حرف زدن گناه نکنند .

دختر ها حتی در مراحل رشدشان زود تر به حرف می افتند .و از طرفی ویژگی در دختر وجود دارد که با حرف زدن ارامش پیدا می کنند . فلذا خوب است که از دوران کودکی به فرزندمان به خصوص دختر ها اموزش دهیم که خوب سخن بگویند . یکی از خصوصیاتی که در روایت ذکر شده این است که بد دهن نباشند .

پس در تربیت دختر باید به او اموزش دهیم که خوب سخن بگوید و زیبا سخن بگوید و در عین حال در همان قالب کودکی به او یاد دهم که گناه خدا را انجام ندهد . بهترین الگو هم در این جا برای اموزش پدر و مادر هستند . مادر علاوه بر این که نباید غیبت بکند و بد دهنی بکند باید به زبان هم بیاورد که مامان من نباید در مورد مثلا خاله غیبت بکنم و حرفی پشت سر انها بزنم و یا حرف بدی به کسی بزنم . این جملات هم بسیار کوتاه و گذرا باشد . و این جملات بسیار کلیدی ؛ کوتاه و تاثیر گذار در شخصیت اوست .

(1)الکافی (ط - الإسلامیة) / ج‏5 / 510 / باب إکرام الزوجة ..... ص : 509

 

ادامه دارد ....

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی