پرتوی از اسمان

سبک زندگی انسانی اسلامی از منظر ایات و روایات

سبک زندگی انسانی اسلامی از منظر ایات و روایات

لطقا در نشر و گسترش این مطالب ما را یاری کنید

نویسندگان
پیوندها

ایا مشروبات الکلی منفعتی هم دارند ؟

شنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۵، ۰۸:۴۴ ق.ظ

همه میدانیم که مشروبات الکلی یک سری منافعی دارد که قابل انکار نیست همان گونه که در قران می گوید ( و منافع للناس ) به خاطر همین مدتی است که بعضی از رسانه ها از فوائد و منافع ان صحبت می کنند و خوردن ان را ضروری مید انند . اما حقیقت امر چیست ؟ خدا در قران این گونه می گویید :

«یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما» (1)

خدا می گوید : ای پیامبر از تو در مورد شراب و قمار سوال می کنند : در جواب به انها بگو : در ان گناهی بزرگ و ضرری بزرگ است و البته منافعی کمی هم دارد .
در عین حالی که گناهی بسیار بزرگ است و ضررهای بسیاری دارد اما خدای حکیم از در انصاف وارد شده و می گوید البته منافع اندکی هم در ان وجود دارد .
حال جا دارد که ما اندکی فکر کرده و از در عقل وارد شویم و  بدون توجه به علایق شخصی نگاه کنیم که اگر چیزی باشد که هم ضرر فراوان دارد و هم منافع کم ایا حاضر هستیم به ان نزدیک شویم. مثلا اگر بگویند خوردن مدفوع انسان برای سنگ کلیه و .. خوب است اما ضرر های فراوانی بر روی گردش خون , تپش قلب , ضعف حافظه , تورم معده , اسیب به دیواره روده , از بین بردن سیتم دفاعی بدن و .... خواهد داشت . ایا حاضر هستیم به سمت ان رفته و ان را بخوریم تا کلیه ما سالم بماند .
مسلما جواب هر انسان عاقلی منفی است , چرا که فقط عقل است که در این زمینه تصمیم گرفته است و هوس و وسوسه شیطان در این زمینه راه ندارد . حال دقیقا به جای مثال بالا مشروبات الکلی را قرار دهید . در این مورد دیگر عقل به تنهایی نمی تواند تصمیم بگیرد بلکه شهوت و وسوسه هم با ان همراه می شود . درست است , منافعی دارد و شاید برای سنگ کلیه هم خوب باشد و منافع دیگری هم داشته باشد . اما همانند مدفوع در دین مبین اسلام نجس معرفی شده است و خوردن چیز نجس دیگر کم و زیاد ندارد که گفته شود کم خوردن مست نمی کند پس گناه ندارد . خیر . چون نجس است , خوردن نجاسات حتی یک قطره هم که باشد حرام است . هم نجس است و هم طبق نظر پزشکان ضرر های فراوانی دارد.
امام صادق در روایتی به ابی بصیر می فرمایند :
الْمُضْطَرُّ لَا یَشْرَبِ‏ الْخَمْرَ لِأَنَّهَا لَا تَزِیدُهُ إِلَّا شَرّاً وَ لِأَنَّهُ إِنْ شَرِبَهَا قَتَلَتْهُ فَلَا یَشْرَبْ مِنْهَا قَطْرَةً . (2)
حتی فرد مضطر و کسی که به خاطر مریضی به او شراب تجویز شده هم لب به ان نزند , چرا که خوردن شراب چیزی جز شر به او نخواهد رساند . و اگر شراب را در حال مریضی بخورد نزدیک است که شراب ان فرد را بکشد .پس حتی یک قطره هم از ان نخورد.
 
ادامه دارد .....
(1)ایه 219 سوره بقره
(2) (علل الشرائع ؛ ج‏2 ؛ ص478 )


مطالب مرتبط

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی