پرتوی از اسمان

سبک زندگی انسانی اسلامی از منظر ایات و روایات

سبک زندگی انسانی اسلامی از منظر ایات و روایات

لطقا در نشر و گسترش این مطالب ما را یاری کنید

نویسندگان
پیوندها

عمار سندی بر حقانیت علی

سه شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۰۷:۴۶ ق.ظ

عمار ، سندی بر حقانیت امیر المومنین علی علیه السلام

در زمان پیامبر اسلام ، ان روزى که مسجد مدینه را بنا مى‏کردند و عمار یاسر فوق العاده تلاش صادقانه مى‏کرد، پیغمبر اکرم به او فرمود: «یا عَمّارُ تَقْتُلُکَ الْفِئَةُ الْباغِیَةُ» اى عمار! تو را آن دسته‏اى مى‏کشند که سرکش‏اند . و این جمله پیامبر از لحاظ سندی کاملا قوی است و قابل انکار نیست.

ایا می دانید که عمار را چه گروهی به قتل رسانده اند ؟ بله در جنگ صفین عمار همراه علی بود و معاویه و یارانش او را به قتل رساندند .

 

در زمان پیامبر اسلام ، ان روزى که مسجد مدینه را بنا مى‏کردند و عمار یاسر فوق العاده تلاش صادقانه مى‏کرد، پیغمبر اکرم به او فرمود: «یا عَمّارُ تَقْتُلُکَ الْفِئَةُ الْباغِیَةُ»

 اى عمار! تو را آن دسته‏اى مى‏کشند که سرکش‏اند؛ این جمله‏اى که پیغمبر اکرم در باره عمار فرمود، شخصیت بزرگى به عمار دارد و لهذا عمار که در صفّین در خدمت امیر المؤمنین بود، وزنه بزرگى در لشکر على شمرده مى‏شد و حتى بودند افراد ضعیف الایمانى که تا وقتى که عمار کشته نشده بود، هنوز مطمئن نبودند که عملى که در رکاب على انجام مى‏دهند به حق است و هنوز شک داشتند که ایا کشتن معاویه و یارانش جایز است یا نه ؟ روزى که عمار در لشکر امیرالمؤمنین به دست اصحاب معاویه کشته شد، یکمرتبه فریاد از همه جا بلند شد که حدیث پیغمبر صادق آمد، بهترین دلیل براى این که معاویه و یارانش بر باطل هستند این است که اینها قاتل عمارند و پیغمبر اکرم در گذشته خبر داد که «یا عَمّارُ تَقْتُلُکَ الْفِئَةُ الْباغِیَةُ»؛ یعنى [مصداق آیه‏] «وَ انْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنینَ اقْتَتَلوا فَأَصْلِحوا بَیْنَهُما فَانْ بَغَتْ احْدیهُما عَلَى الْاخْرى‏ فَقاتِلُوا الَّتى تَبْغى حَتّى‏ تَفى ءَ الى‏ أمْرِ اللَّهِ»

 امروز دیگر مثل آفتاب روشن شد که لشکر معاویه لشکر باغى یعنى سرکش و ظالم و ستمگر است و حق با لشکریان على است. پس به نصّ قرآن باید به نفع لشکریان على علیه لشکریان معاویه وارد جنگ شد.

این قضیه تزلزلى در لشکر معاویه ایجاد کرد. معاویه که همیشه با حیله و نیرنگ کار خودش را پیش مى‏برد، اینجا دست به یک تحریف معنوى زد، چون نمى‏شد انکار کرد و گفت پیغمبر درباره عمار چنین سخنى نگفته است، چون شاید پانصد نفر آدم در همان جا بودند که شهادت مى‏دادند که ما این جمله را از پیغمبر شنیدیم یا از کسى شنیدیم که او از پیغمبر شنیده بود. بنابراین، این جمله پیغمبر درباره عمار قابل انکار نبود. معاویه و اصحابش تصمیم گرفتند دست به یک تحریف معنوى بزنند.

عده ای از شامی ها گفتند نظر معاویه چیست ؟ ما عمار را کشتیم! و پیغمبر فرمود: «تَقْتُلُکَ الْفِئَةُ الْباغِیَةُ»، عمار را گروهی یاغی خواهند کشت .

معاویه جواب داد : بله کاملا درست است، پیغمبر فرمود که عمار را طایفه سرکش و لشکری سرکش خواهند کشت ، ولى عمار را ما نکشتیم!

با تعجب گفتند : پس عمار را چه کسی کشت !!!

معاویه جواب داد : عمار را على کشته است . چرا که او را به اینجا آورد و موجبات کشتنش را فراهم کرد. هرکس که مى‏آمد اعتراض مى‏کرد، معاویه و عمرو عاص با چنین توجیهى ذهن او را راضى مى‏کردند و او را به لشکر برمى‏گرداندند.

عمرو عاص دو پسر دارد. یکى از آنها تیپ خودش است، دنیادار و دنیاپرست، و دیگرى نسبتاً جوان مؤمن و باایمانى بود و با پدرش هماهنگى نمى‏کرد. اسم او عبداللَّه است. در یک جلسه که عبداللَّه حاضر بود و همین مغلطه معنوى را به کار بردند، عبداللَّه گفت این چه حرفى است که شما مى‏زنید؟ این چه مغلطه کارى است که شما مى‏کنید؟

چون عمار در لشکر على بود پس عمار را على کشت؟! گفتند بله. گفت بنابراین حمزه سیّد الشّهداء را هم پیغمبر کشت، چون حمزه سیّدالشّهداء هم در لشکر پیغمبر بود که کشته شد. معاویه ناراحت و عصبانى شد، رو کرد به عمروعاص و گفت: عمروعاص! چرا جلوى این پسر بى‏ادب را نمى‏گیرى؟ این را مى‏گویند تحریف معنوى.

 

بر گرفته از مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏17، ص: 104و 103 با کمی دخل و تصرف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی