پرتوی از اسمان

سبک زندگی انسانی اسلامی از منظر ایات و روایات

سبک زندگی انسانی اسلامی از منظر ایات و روایات

لطقا در نشر و گسترش این مطالب ما را یاری کنید

نویسندگان
پیوندها

اصول کلی تربیت اسلامی

شنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۱۴ ق.ظ

معمولا خانواده ها به مباحث تربیتی به عنوان یک مسائل دست و پا افتاده نگاه می کنند و به ان به عنوان یک امر جدی و ضروری توجه نمی کنند . فلذاست که وقتی برای اموزش این مسائل نمی گذارند .

فرزند های ما برای این که تربیت دینی داشته باشند اولا باید انها را در تراز یک حکومت جهانی تربیت کرد .

برای این که بچه های ما در تراز حکومت جهانی امام زمان قرار بگیرند باید یک معیار هایی را در تربیت فرزندان رعایت کنیم . چرا که انسان هایی که در کنار های امام زمان قرار می گیرند انسان هایی هستند با ویژگی های جهانی .

حال سوال این جاست که چکار باید کرد که فرزند ما این گونه تربیت شود ؟

برای این که فرزندان ما بتوانند به این سطح برسند باید مهارت های فراوانی در انها رشد کند . از جمله رشد اخلاقی ، رشد اعتقادی ، بالا رفتن شناخت نسبت به خدا و اهل بیت ، تفویت ایمان ، صبور بودن ، شجاع بودن ، اهل تحصیل علم بودن و ...

 در بحث حاظر ما به مهم ترین این مسائل می پردازیم .

1- فرزند همیشه مال حلال خورده باشد . لقمه حلال مساوی با تربیت فرزندان نیست بلکه فتط ظرف تربیتی فرزندمان را اماده می کند و انها را تربیت پذیر می نماید .

بسیار عجیب است هنگامی که امام حسین رو به لشکر عمر سعد می کند به انها می گوید : ( ملئت بطونکم من الحرام ) یعنی به خاطر این که شکم های شما از حرام پر شده دیگر تربیت پذیر نیستید . اگر ظرف نجس باشد حتی اگر در ان کلاب ناب هم ریخته شود ، باز هم نجس و الوده است . لقمه حلال فرزند را حق پذیر می کند . 

2- مادر باید این لقمه حلال پدر را نورانی کند . مثلا مادر با وضو به فرزندش شیر بدهد . ویا این که با وضو غذا بپزد و یا در هنگام غذا پختن ذکر بگوید .

مثلا شیخ انصاری که کتاب های او صد ها سال از کتاب های مهم حوزه های علمیه محسوب می شود ، هنگامی که از مادرش سوال می کنند که چکار کردید که فرزندتان به اینجا رسید یکی از مسائلی که مطرح می کند این است که من شیر بی وضو به او نداده ام .

و یا حافظ قران محمد حسن طباطبائی که در دوران کودکی حافظ قران شد و هر سوالی که از او می پرسیدند با قران جواب می داد ، هنگامی که از مادرش سوال می کنند چکار کردید که فرزندتان این گونه تربیت شده است ؟ می گفت : هرگز بدون وضو به او شیر نداده ام .

3-بچه ها بر اساس ان چیزی که می بینند تربیت می شوند . اگر بچه ها کار های خوب و انسان های خوب را نبینند خوب تربیت نمی شوند .

امام صادق علیه السلم می فرمایند :

کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ‏ لِیَرَوْا مِنْکُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَیْرَ فَإِنَّ ذَلِکَ دَاعِیَةٌ. (1)

بدون زبان مردم را به سوی خدا دعوت کنید .

فرزندان بر اساس دیده ها تربیت می شوند . فلذا تمام تلاش ما باید این باشد که انها را در محیط های سالم و معنوی ببریم که رفتار های سالم و پاک ببینند و همان گونه تربیت شوند . و بلعکس اگر فرزندمان را جاهای غیر مذهبی ببریم ، همان گونه تربیت می شوند . همه می دانید ؛ اگر بچه در مسجد بیاید شروع به نماز خواندن و بوسیدن مهر و چادر پوشیدن می کند ولی اگر همان بچه را بعد از چند ساعت به عرسی نا پاک ببرید شروع به رقصیدن و ترانه خواندون و .... می کند . به خاطر همین است که می گویند بچه هر چه را که ببیند همان است . و این وظیفه والدین است که محیط سالم را برای بچه فراهم کند تا او سالم تربیت شود .

4-بچه ها بر اساس انچه می شنوند تربیت می شوند . 

اگر در خانه خدای نکرده یک حرف تند همراه با توهین به بچه زده شود بسیار اثرات نا خشایندی روی او می گذارد . تکرار گفتار های نا مناسب در منزل ممکن است فرزند را تبدیل به یک فرد عصبی کند و یا این که او برای همیشه تبدیل به یک فرد گوشه گیر و افسرده شود و یا اعتماد به نفس خود را کاملا از دست بدهد . همه این ها بستگی به رفتار ها و گفتار های پدر و مادر در خانه دارد .

بسیار باید دقت داشته باشیم که چگونه با فرزنمان صحبت می کنیم و بدانیم که تک تک کلمات ما در تربیت و شکل گیری شخصیت فرزندمان اثر گذار است .

5-بچه های ما بر اساس انچه که می گویند تربیت می شوند . 

در حدیثی که منتسب به امیر المومنین علی علیه السلم است ، حضرت می فرمایند : مواظب گفتارت باش که رفتارت می شود .

کاهی دیده می شود که وقتی فرزند یک حرف نا مناسبی می زند و یا کار نا مناسبی انجام می دهد ، از طرف اطرافیان تشویق می شود و یا به او لبخند می زنند . همین لبخند ها و تشویق ها باعث می شود که او هم این صحبت ها را ادامه دهد و در نتیجه شخصیتش نیز همان گونه شکل بگیرد .

بسار فرق است بین بچه ای که قران می خواند و به خاطر ان تشویق می شود با بچه ای که ترانه می خواند و به خاطر ان تشویق می شود . هر کدام دارند شخصیت یک عمر خود را در این دوران کودکی تشکیل می دهند .


(1) الکافی (ط - الإسلامیة) / ج‏2 / 78 / باب الورع ..... ص : 76


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی