چرا افراد غیر مذهبی با نشاط تر هستند
معمولاً افرادی که مذهبی نیستند با نشاط تر به نظر میرسند.
در حالی که گفته میشود یکی از علائم مؤمن نشاط اوست. برای واضحتر شدن این امر لازم است انواع و اقسام نشاط را برسی کنیم تا در این میدان مشخص گردد ایا نشاط افراد مذهبی بیشتر است یا افرادی که زیاد مذهبی نیستد.
قبل از این که مطلب را بخوانید به نظر شما کدام قشر با نشاط تر هستند؟ مذهبی یا غیر مذهبی؟
نشاط دو نوع داریم
1-نشاط درونی. نشاطی که ناشی از روحیات درون انسان است و حتی در زندانهای بعث عراق هم این نشاط همچنان وجود دارد و عامل نشاط خود و دیگران است.
2-نشاط بیرونی. نشاطی که همیشه وابسته به عوامل بیرونی است. یا باید با موسیقی شاد شود و یا به مراسم جشن و پایکوبی برود و یا کسی برای او جک تعریف کند و یا با رنگ و یا ..... ماشین خریده، پس شاد است. خانه خریده پس شاد است. یعنی فرد کاملاً وابسته به عوامل بیرونی شده است.
اما اصل در نشاط، نشاط درونی است، نشاطی است که از درون انسان میرویید.
ما تا چه اندازه باید وابسته به عوامل بیرونی نشاط آفرین باشیم.
انسانهای موفق مصرف کننده نشاط نیستند، بلکه تولید کننده نشاط هستند. حتی جائی که هیچ یک از عوامل نشاط نباشد.
این به ان معنا نیست که اسلام با نشاط بیرونی مخالف باشد. بلکه برای ان حد و اندازه مشخص کرده است.
ایا واقعاً مؤمنین اهل نشاط نیستند؟
انسان مؤمن و افراد موفق خود را وابسته به عوامل بیرونی نمیکند و خود تولید کننده نشاط برای دیگر افراد هستند.
عامل نشاطهای بیرونی کاملاً اشکار هستند و بعد از مدتی انسان را وابسته به خود میکنند به طوری که جدا شدن از ان عوامل باعث افسردگی شدید برای افراد وابسته به انها میگردد.
اما عامل نشاطهای درونی چیست؟ پایه نشاط انسان باید بر چه چیزی بنا شده باشد. اگر فرد نشاط درونی خودش را تقویت بکند قطعاً نیاز فرد به عوامل بیرونی کمتر میشود.
همه می دانید که مکانهای نظامی بسیار خشک هستند و یکی از مشکلات بزرگ امروزه افسردگی دوران سربازی است. چرا که فردی وابسته به عوامل بیرونی نشاط شده و یک دفعه از انها جدا میشود و هیچ عامل نشاط درونی هم ندارد. فلذا بعضاً به خودکشی هم میرسند. حالا فکرش را بکنید که کسی در فضای نظامی اسیر هم بشود. حال هنر است که فرد شاد باشد. در اینجاست که اهل ایمان و صبر مثل اسرای زمان جنگ را میبینیم که دران تنگنا همچنان عامل نشاطشان پابرجا بود و هرگز امید خود را از دست نمیدادند.
نشاط یک لفظ عربی است و معنای ان سرور و فرح و شادی نیست بلکه نشاط به معنای فعالیت و پویایی است نشیط یعنی فعال. فعالیت هم یک اثر رضایت مندی و لذت بردن دارد که به ان می گویند نشاط.
ما نشاط را به شادی معنا میکنیم در حالی که معادل شادی به عربی سرور و فرح است.
(تسر اناظرین) (1) یعنی دیگران را خوشحال میکند.
فرح یک نوع حال است یعنی می اید و میرود، اما نشاط یک ویژگی درونی است که در انسان باید به وجود بیاید لذا ما می گوییم که عوامل برونی اصلاً نشاط آفرین نیستند بلکه صرفاً شادی آفریناند. شادیی که می اید و میرود و حال است و یعنی الان در این حال لذت بخش است و تا چند لحظه دیگر حال تمام میشود. فلذا بسیار دیده میشود که افراد بعد از شادیهای گناه آلود دچار افسردگی میشوند.
نشاط واقعی که انسان دائماً در تمام شرائط احساس لذت میکند فقط و فقط در زمانی به وجود می اید که فرد احساس رشد داشته باشد. احساس میکنید که دارید یک آدم دیگری میشود و چون رشد انتها ندارد پس نشاط هم انتها ندارد. فرد دائماً باید رشد کند و در زندگی تکاملی خود همیشه احساس نشاط بکند.
الان دغدغهای در محافل غربی وجود دارد که با افرادی که سنشان بالا است و عوامل نشاط در انها اثر ندارد و زندگیشان به روز مرگی دچار شده است چه کار کنیم. الان در دنیای مدرن مسئله سالمندی بسیار پیچیده است. در حالی که اسلام دستور میدهد که تو باید با بزرگ سالان ارتباط داشته باشی. بزرگ سالان نرمال. یعنی اگر بزرگسالی عامل نشاط جوان شود این نه تنها برای جامعه سر بار نیست بلکه سرمایه جامعه است مثلاً اقای بهجت که اگر کسی در نماز جماعت او شرکت میکرد تا یک هفته یک احساس نشاط درونی داشت و یا اقای قرائتی که در این سن بالا همانند یک جوان انرژی دارند و یا مرحوم اقای دولابی که فقط افرادی که ایشان را دیدهاند متوجه حرف بنده میشوند.
اگر فردی واقعاً اسلامی زندگی کند، هر چه سنش بالاتر رود شادابتر و با نشاط تر میشود.
به امید اسلامی و با نشاط شدن جامعه
(1) قَالَ إِنَّهُ یقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَاءُ فَاقِعٌ لَوْنُهَا تَسُرُّ اَلنَّاظِرِینَ
میفرماید: آن ماده گاوی است زرد یک دست و خالص، که رنگش بینندگان را شاد میکند. » سوره بقره آیه 69
ببخشید.مطالب وبلاگ رو تماما خودتون مینویسید؟